یکشنبه 30 ارديبهشت 1403 - Sun 19 May 2024
  • سرزمینِ ایران؛ جشنِ رنگ در عروسی بختیاری

  • تصاویر: سیل در مشهد

  • از مجلس شورای اسلامی انتظار نبود!

  • ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز

  • یک صندلی و چند کاندیدا/ گمانه زنی ها درباره ریاست امنیتی ترین کمیسیون مجلس!

  • براندازا دارن برای اعدام خسرو بشارت توییت می‌زنن

  • همه چیز از ۱۹۴۸، ۷۶ سال قبل شروع شد+عکس

  • مشوق های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود/ آمار سقط جنین نگران کننده است

  • مصمم‌تر از قبل در برابر دشمن شمشیر می‌زنیم‌/ سپاه در هر نقطه‌ای که لازم باشد حضور دارد

  • پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟ + اسناد

  • فوری /محکومیت میلیاردی استقلال

  • طوفان الاقصی آراء بایدن را برد

  • چرا واردات خودرو ها به در بسته سیاستگذار می خورد؟

  • اندر احوالات لایحه عفاف و حجاب/ لطفا پلیس را خلع سلاح نکنید!

  • «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید +عکس

  • پرسپولیس و استقلال هیجان کاذب ندادند

  • حساسیت فوق‌العاده‌ فرمانده به بیت‌المال

  • با ناکام‌ترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و عکس

  • پایان یک ازدواج تشکیلاتی دیگر میان بی‌وطن‌ها+ عکس

  • خیام نیشابوری، در پرده اسرار کسی را ره نیست+عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 339808
    تاریخ انتشار: 09/ارديبهشت/1402 - 11:27

    سخنان امیرعبدالهیان از بدو ورود به بیروت/حکایت دوستان روزهای سخت و پیام حضور امیرعبداللهیان

    دوستان روزهای سخت؛ توصیف ساده اما کاملی از روابط استراتژیک ایران و لبنان در منطقه است. روابطی که عمق آن از اعتقاد تهران به وجود شایستگی‌های داخلی برای تسریع در انتخاب دولت از یک سو و ایستادن بیروت در کنار ایران برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های تل‌آویو از سوی دیگر ملموس و مشخص است.

    سخنان امیرعبدالهیان از بدو ورود به بیروت/حکایت دوستان روزهای سخت و پیام حضور امیرعبداللهیان

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از ایرنا:ایرنا:رایزنی‌های فشرده و دیدارهای متعدد وزیر امور خارجه با مقامات و سران کشورهای منطقه، هدفی تعریف شده در دیپلماسی دولت سیزدهم است که ضمن گشودن راه‌های تازه برای حراست از منافع ملی، در حال رقم زدن به دومینوی صلحی در خاورمیانه هم است.

    دیدارهای امیرعبداللهیان در بیروت

    وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه چهارشنبه ششم اردیبهشت وارد بیروت، مقصد دوم از سفر منطقه‌ای خود پس از مسقط عمان شد و ماراتن دو روزه دیدارها و نشست‌های خبری آغاز. در همان بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی بیروت، به خبرنگاران پرشمار حاضر، درباره اهداف سفرش به لبنان توضیح داد و تأکید کرد: امنیت و آرامش و رفاه لبنان را ثبات منطقه و ایران می‌داند و از هر فرایندی که منجر به تشکیل دولت شود و از هر چهره سیاسی که از سوی احزاب و جریان‌های سیاسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، حمایت قاطع خواهد کرد.

    صبح روز بعد دیدارهای فشرده امیرعبداللهیان با حضور در وزارت خارجه لبنان و دیدار با «عبدالله بو حبیب» همتای لبنانی آغاز شد. در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان طرف‌های لبنانی را به گفت‌وگو برای انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی دعوت و بوحبیب هم از عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان استقبال کرد.

    کمی بالاتر از وزارت خارجه لبنان و در ساختمان نخست‌وزیری این کشور، «نجیب میقاتی» نخست‌ وزیر پیشبرد امور کشور، میزبان امیرعبداللهیان بود. دیداری که روابط ایرانی-سعودی، تحولات منطقه، روابط دوجانبه، موضوع انرژی و برق و در نهایت انتخاب رئیس‌جمهور از مهمترین محورهای گفت‌وگوها بود. در این دیدار هم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی داخلی را شایسته انتخاب رئیس‌جمهور دانست و بر تسریع در این روند تأکید کرد.

    دیدار سوم در فاصله‌ای کمی دورتر از نخست‌وزیری و نزدیک به پارلمان لبنان بود. امیرعبداللهیان در دیدار با نبیه‌بری رئیس پارلمان، از نقش برجسته مقاومت لبنان در ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی قدردانی و تصریح کرد که بهترین راه‌حل شرایط داخلی لبنان استفاده از سازوکارها و گفت‌وگوی داخلی است.

    دیدار با شماری از نمایندگان طیف‌های مختلف سیاسی لبنان از دیگر برنامه‌های وزیر بود که این دیدار در ساختمان جدید سفارت ایران در بیروت انجام شد.

    دیدار با دو رهبر عالی‌رتبه مقاومت لبنان و فلسطین از دیگر برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه در بیروت بود و امیرعبداللهیان در دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم تازه‌ترین تحولات جهان اسلام، منطقه و روابط بین‌الملل را بررسی و هم در جریان تحولات جبهه مقاومت قرار گرفت. در دیدار با زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم بر اصول ثابت سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین تأکید کرد.

    حضور در مارون‌الرأس

    سفر به جنوب لبنان، حضور در منطقه مارون‌الرأس به عنوان نقطه مرزی لبنان با سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از مهم‌ترین برنامه‌هتی حضور در لبنان بود. امیرعبداللهیان در نزدیک‌ترین نقطه ممکن به تل‌آویو با صدای بلند بر حمایت تمام‌قد جمهوری اسلامی از مقاومت مردم لبنان در برابر بلندپروازی‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت که مقاومت بهترین گزینه برای ایستادگی در برابر این زیاده‌خواهی‌هاست.

    باغ ایرانی مشرف به سرزمین‌های اشغالی، جمعه شاهد ادای احترام امیرعبداللهیان به یادمان سردار مقاومت؛ سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود. وزیر امور خارجه همچنین درخت زیتونی به نیت صلحی فراگیر در لبنان غرس کرد و پس از اقامه نماز، در کنفرانسی کوتاه اما مهم با حضور رسانه‌های لبنانی و ایرانی، رژیم صهیونیستی را گرفتار در مشکلات داخلی و خارجی توصیف و بار دیگر تأکید کرد که ایران دوست روزهای سخت لبنان بوده و خواهد بود.

    اهدای بخشی از یک بالگرد ساقط شده از سوی نیروهای حزب‌الله در جریان ج سی‌وسه روزه، به وزیر امورخارجه ایران، اقدام نمادین دیگری در نقطه صفر مرزی با سرزمین‌های اشغالی بود تا این پیام به تل‌آویو مخابره شود که عمق استراتژیک را تنها ساختمان سفارتی به وجود نمی‌آورد و ایران در بلندی‌های جبل‌العامل یا آب‌های رود ارس یا حاشیه خلیج‌فارس، همیشه مشرف بر رژیم صهیونیستی و اقدامات این رژیم است.

    وزیر امور خارجه در پایان سفر فشرده خود و در حضور رسانه‌های پرشمار لبنانی در ساختمان جدید سفارت، بار دیگر تأکید کرد به انتخاب لبنانی‌ها و شایستگی آنها در این انتخاب ایمان دارد، در امور داخلی و انتخاب دولت و رئیس‌جمهور دخالتی نخواهد کرد اما هرآنکه مورد تایید همه احزاب لبنان باشد، مورد حمایت تهران هم خواهد بود.

    امیرعبداللهیان وجود چالش‌های متعدد به ویژه در حوزه‌ تأمین انرژی و برق در لبنان را ملموس و قابل درک توصیف کرد و از آمادگی جمهوری اسلامی برای رفع این چالش در لبنان خبر داد.

    تعداد بالای پرسش‌ها درباره تکمیل فرایند سیاسی و تشکیل دولت گرچه بارها تاکید وزیر امورخارجه ایران بر داخلی بودن این موضوع را در پی داشت اما تکرار آن سبب شد که امیرعبداللهیان به شوخی اعلام کند که خبرنگاران لبنانی قصد انتخاب رئیس جمهور را در همان نشست خبری دارند و اگر انتخاب شده، آن را اعلام کنند.

    روابط با عربستان، شرایط سوریه و یمن و جزییات دیدار با دبیرکل حزب‌الله از دیگر محورهای مهم نشست امیرعبداللهیان با اصحاب رسانه‌های ایرانی و لبنانی بود.

    وزیر امورخارجه بامداد امروز نهم اردیبهشت بیروت را به مقصد تهران ترک کرد تا یکی از مهمترین سفرهای منطقه‌ای وی پایان پذیرد و از سوی دیگر فصل تازه‌ای از نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آغاز شود.

    لبنان ماه‌هاست منتظر به نتیجه رسیدن فرایند انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت اصلی برای سامان‌بخشی به شرایط نابسامان کشور است، شرایطی که در مشاهدات میدانی، تلخی‌های بسیاری را از شرایط زندگی مردم این کشور آشکار می‌کند. سرزمینی که در سال‌های نه‌چندان دور به عروس خاورمیانه و مدیترانه مشهور بود، این روزها سیاه‌پوش نابسامانی‌های بسیاری است که از بلاتکلیفی در انتخاب دولت تا تجاوزهای گاه و بی‌گاه رژیم صهیونیستی از سوی دیگر است که هر دو بر دشواری و پیچیدگی اقتصادی و معیشتی مردم لبنان می‌افزایند.

    دقیقا به دلیل همین دشواری‌هاست که جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حق انتخاب مردم لبنان، احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی را به تسریع در انتخاب و تشکیل دولت فرا می‌خواند و بر توانایی و شایستگی آنها در مسیر این انتخاب تأکید می‌کند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما